Human-centric lighting ökar försäljningen med upp till 28% för stormarknad

Human-centric lighting ökar försäljningen med upp till 28% för stormarknad

Försöket med ”Human centric lighting” utfördes vid en stormarknad hos butikskedjan Edeka i Tyskland. Man noterade en total ökning i försäljning med 12 % jämfört med en närliggande referensbutik. Till exempel så ökade konfektyrförsäljningen med 28 %, frukt och grönsaker med 26 %, alkohol med 23 %, färdigpackat kött med 23 % och mejeriprodukter med 17 %.

Studien genomfördes under 10 månader och visade även att kundernas tid i butiken ökade med 21 % och att personalens frånvaro minskade med hela 35 %.

Resultaten ger konkreta argument för förespråkare av ”human centric lighting” och påvisar att det kan ge företag en betydande avkastning på investeringen av ny ”Human centric” LED-belysning.

Inverkan av ”Human centric lighting” på kundernas upplevelse och beteende förklarades primärt p.g.a. trivsammare miljö, humör och välbefinnandet medan kunderna handlade.

På morgonen använder man en neutralvit färgtemperatur på 4000 Kelvin med en ljusstyrka på 700 lux. Vid lunchtid och på eftermiddagen ökar man färgtemperaturen till en dagsljusvit färg på cirka 5000 Kelvin och ljusstyrkan upp till 1000 lux. Mot kvällen sänks till ljusstyrkan till 600 lux och färgtemperaturen faller till en varm färg på 3000 Kelvin.
Inställningarna för LED-armaturerna är utformade för att ha en positiv effekt på personal och kunder genom att göra dem pigga under dagen, minska sömnighet och samtidigt få dem mer avslappnade på kvällen. Allt detta med hjälp av belysningens färgtemperatur och belysningsstyrka.

Källa: LUX Review, läs hela artikeln här

Liknande nyheter